OPNAMETIPS

Zorg dat je de op te nemen muziek door en door kent. Dit scheelt een hoop tijd tijdens de opnames en voorkomt eindeloos opnieuw beginnen, inprikken en irritaties. Oefen ook zonder zang. Deze wordt als laatste opgenomen. Het is onmogelijk om als zanger een goede prestatie neer te zetten als je al 8 uur hebt mee staan zingen tijdens het opnemen van de muziek.

Weet ook wat de anderen spelen/doen, luister naar elkaar. Dit om discussies te vermijden in de trant van: Gitarist:"Dat doe je tijdens de repetitie nooit" Bassist: "Jawel, dat doe ik al twee jaar zo" Gitarist en drummer: "Maar dat is helemaal verkeerd"

Probeer je, als band, al ideeën te vormen over het geluid, bepaalde effecten, intro's. Dat bespaart tijd en voorkomt onenigheid.

Bepaal vooraf het juiste tempo. Een paar BPM sneller of langzamer kan een nummer maken of breken. Ga hierbij niet alleen uit van het begin of intro maar van de hoofdriff.

Wees realistisch: Je kunt niet in één weekend een CD opnemen die klinkt als de CD van een band die er een half jaar over gedaan heeft in een Hi-Tec studio. Ook komen er regelmatig gitaristen die willen klinken als één of andere bekende gitarist. Die hebben iets te veel hun hoop gevestigd op de apparatuur in de studio. Een Valvestate+Metalzone+Ibanez-combinatie klinkt niet hetzelfde als een Randall+effectenrek ter grootte van een koelkast+Washburn-combinatie. Er komt immers gewoon een microfoon voor te staan die het geluid registreerd wat er uit de versterker komt.

Productie of registratie? De mix maakt het verschil. Het maken van een goede mix kost veel tijd. Hoe meer sporen, hoe complexer de mix. "Kun je even een mix maken?" ... Nee, dat kan niet. Bij een beperkt budget kun je bv. beter 2 nummers goed opnemen en mixen dan 4 nummers opnemen en de mix maar half doen.

Zorg dat je redelijk uitgerust bent. De hele nacht doorfeesten, twee uurtjes slapen en de volgende dag met een kater proberen te spelen lukt niet. Het wordt een lange dag die veel concentratie vereist


GITAARTIPS

Zet nieuwe snaren op je gitaar. Zorg er wel voor dat je ze uitrekt, anders blijf je aan het stemmen. Dit geldt ook voor bassisten. Het loont echt de moeite en het geld om er nieuwe snaren op te zetten. Probeer eens wat dikkere snaren. Zeker als je wat lager gestemd staat. Het went snel. Neem genoeg reservesnaren mee met dezelfde dikte als die er al op liggen. Een gitaar moet worden afgesteld op een bepaalde snaardikte.

Op één of andere manier zijn veel gitaristen allergisch voor mid. Ze draaien dan de mid-knop op de versterker helemaal dicht en het laag en hoog helemaal open. Als de versterker dan ook nog een contour-knop heeft gaat die ook nog helemaal open. Het resultaat is een geluid wat het hoog heeft van een stofzuiger en een ondefinieerbaar laag. In de repetitieruimte klinkt dat misschien wel vet, maar met een microfoon ervoor lijkt het nergens meer op. Het gitaargeluid bevindt zich immers voor het grootste deel in het middengebied. Als je dat dus weghaalt blijft er weinig meer over. Houd hier alvast rekening mee.

Wat ook regelmatig voorkomt, zijn bassisten die niet weten dat hun (geleende) bas actief is. En dan maar klagen over het klotegeluid van die dure bas. Ook voor degenen die het wel weten, stop een nieuwe batterij van goede kwaliteit (Duracell) in je bas. Neem ook altijd een reservebatterij mee, het ding staat al snel een hele dag ingeplugt. Het is een kleine investering die zeker bijdraagt aan een beter geluid Bovenstaande geldt ook voor gitaristen met actieve electronica, EMG elementen etc.

Gitaarsolo's worden pas opgenomen als de basis is opgenomen. Weet dus vantevoren wat de andere gitarist of bassist speelt tijdens de gitaarsolo. Om een mooi stereobeeld te krijgen moet de slaggitaar er 2 x op staan. 1 links en 1 rechts. (2 x inspelen geeft een breder effect dan kopiëren) Een gitaarsolo komt doorgaans het best tot z'n recht als deze net als de zang en ongeveer even hard in het midden staat.


DRUMTIPS

Stem je drumstel vantevoren. Probeer doorklinkende trommels en pitch-bends in toms zoveel mogelijk te verhelpen met stemmen, NIET met tape en watten. Er zijn (te veel) geluidstechnici die beweren dat je de toms zo dood mogelijk moet stemmen en die meteen naar de tape grijpen als ze een drumstel zien. Het komt er bij hen op neer dat er nog net een vel op de toms mag zitten, wat dan een beetje slap op de rand hangt. Zij draaien er dan wel weer body in met de toonregeling en een hoop galm. Luister niet naar die figuren. Niets klinkt vetter dan een goed gestemd drumstel. Zelfs een heel goedkoop drumstel kan met goede vellen en een goede stemming een redelijk goed resultaat geven.

Gebruik drumvellen die bij je drumstijl passen. Met dikke vellen (pinstripes) moet je veel harder slaan om er klank uit te krijgen. Sla je niet zo hard dan zijn dunne vellen met eventueel een coating een optie. Probeer gewoon eens wat uit. Op de websites van bekende drummerken zijn vaak klanktabellen te vinden zoals deze van Evans. Website Evans

Als je het onder en bovenvel hetzelfde stemt zal je een lange strakke duidelijke toon krijgen. Stem je het ondervel strakker dan het bovenvel dan krijg je een helder en vol geluid en een tamelijk "lange" klank. Met een toon die meteen na de klap iets hoger wordt. Stem je het ondervel minder strak dan het bovenvel dan krijgt de tom een vettere kortere klank. Direkt na de klap zal de toon iets lager worden.

Veel drummers hebben hun bekkens zowat op hun toms liggen. Dit geeft problemen met het plaatsen van de microfoons. Daarbij krijgen we ook veel last van overspraak van de bekkens op die microfoons. Hang bekkens dus zo ver mogelijk weg van je toms. Zet je hihat zover en zo hoog mogelijk weg van je snare (Let natuurlijk wel op het speelgemak). Doe dit al tijdens repetities, zodat je er alvast aan kan wennen. Oefen op een beheerste aanslag van die bekkens. Er zijn nogal wat drummers die als een beest tekeer gaan op hun bekkens en vervolgens de toms aaien. Hoe goed je naderhand ook mixt en hoeveel noisegates je ook hebt, het enige wat je van het drumstel zal horen zijn bekkens. Vergeet hierbij ook de hihat niet, die slaat echt alles dicht als je er te hard op speelt.

Probeer zo constant mogelijk te drummen zodat alles al in verhouding even hard klinkt. Dit klinkt het meest natuurlijk. Een zachte aanslag kunnen we natuurlijk harder zetten in de mix, maar dan hoor je een zachte slag die hard staat.

Smeer piepende pedalen. Draai rammelende delen vast. Dit scheelt allemaal tijd. Wat je alvast thuis kan doen, hoef je niet meer in de studio te doen. Die tijd kunnen we dan besteden aan een nog beter geluid.

Hier nog enkele nuttige links:

Beaufort Studio
opnamestudio
 

Groenstraat 139-155, 5021 LL Tilburg
Tel: 06-52668192 - E-mail: info@ doublenoise.nl